sâmbătă, 11 februarie 2012

Cum ar putea dezvolta scoala interesul elevilor pentru lectura?

Sunt de acord cu solutia propusa de Carmen Musat : "e nevoie ca scoala, in primul rind, sa-si aduca aminte de existenta scriitorilor si sa-i invite la intilniri cu elevii, sa-i provoace la dezbateri si la lecturi publice, iar editurile sa incerce sa patrunda in scoli, sa-si cultive, adica, din timp, un public potential", deoarece scoala are privilegiul de a determina în mare masura devenirea ulterioara a individului, profesia pe care o va urma precum si în mare parte bagajul de cunostinte pe care individul îl duce cu el mai departe.
In primul rand, cititorii de carti cresc pe bancile scolii, si responsabilitatea cadrelor didactice e sa aprinda pasiunea pentru lectura în inima micilor potentiali cititori. Profesorii au dificila responsabilitate de a concura mass-media si jocurile de calculator facând din lectura nu doar o alternativa viabila ci una de preferat. Personalitatea multor elevi este deja conturata la sfârsitul scolii, iar tocmai aceasta e menirea organizatiei scolare formarea personalitatii elevilor. O educatie completa este cea ce se finalizeaza cu autoeducatia care sa dureze toata viata. Astfel, lectura trebuie integrata cu mult mai multa responsabilitate în activitatea didactica.
In al doilea rand, o secventa foarte importanta în stimularea interesului pentru lectura si formarea de cititori pasionati este legata de felul în care se recomanda ce sa citeasca si cum sa citeasca. Pentru a preveni receptarea ca obligativitate a lecturii particulare se va stârni curiozitatea elevilor în diferite feluri: nu se va da lista anuala la începutul semestrului I , ci se vor stabili titluri pe 2-3 saptamâni; va face prezentarea unor carti în asa fel încât sa ambitioneze elevii în achizitionarea si lecturarea lor; va povesti incomplet momente ale unor naratiuni, lasând elevilor un semn de curiozitate în finalizarea întâmplarilor; va caracteriza unele personaje, îndemnând elevii la cautarea independenta, prin lectura integrala, a locului acestora în naratiune, a relatiilor cu alte personaje; va recita una sau doua strofe dintr-o lirica sau poem liric, îndemnând elevii la realizarea integralitatii textului; va controla fisele de biblioteca ale copiilor si va vedea bibliotecile lor personale. Popularizarea cartilor este o forma esentiala de stimulare a interesului pentru alcatuirea unei biblioteci personale, de formare a dragostei pentru carte, pentru citit. Popularizarea cartilor se face prin: vizitarea bibliotecii; organizarea de întâlniri cu scriitori; organizarea de expozitii de carti; medalioane literare; participarea la spectacole de teatru; vizitarea librariilor. Publicarea creatiilor artistice ale elevilor la gazeta de perete a clasei, în reviste pentru copii, în revista scolii este o alta metoda în stimularea interesului pentru lectura. Lectura suplimentara a elevilor este un excelent suport pentru realizarea obiectivelor citirii. Iubirea pentru carte se formeaza în mod sistematic, cu multa rabdare si îndrumare. Este cea mai frumoasa achizitie a elevului care se exprima, ca aleasa satisfactie, pentru întreaga viata .Cititul cartilor devine o utila forma de recuperare a timpului si un excelent prilej de fascinatie.
In al treilea rand, consider ca elevii ar fi foarte stimulati sa citeasca daca scoala impreuna cu profesorii ar organiza dezbateri cu scriiitori romani, astfel, elevii ar putea sa cunoasca mai multe informatii despre autori cat si despre operele acestora, si acest lucru e posibil sa-i impinga la mai multa lectura...Mi-ar face placere sa-i invit la o dezbatere pe scriitorii ieseni: Constantin Acosmei, Lucian Dan Teodorovici, Florin Lăzărescu, pentru a le putea adresa urmatoarele intrebari: " Care sunt obstacolele în calea dezvoltarii obiceiului de a citi? " ; " Cum putem sa Contracaram aceste obstacole?" ; " Daca a-ti fi cadru didactic cum a-ti evalua lectura?" ...
Drept concuzie, afirm ca sunt in totalitate de acord cu solutia propusa de Carmen Musat, cum ca: "e nevoie ca scoala, in primul rind, sa-si aduca aminte de existenta scriitorilor si sa-i invite la intilniri cu elevii, sa-i provoace la dezbateri si la lecturi publice, iar editurile sa incerce sa patrunda in scoli, sa-si cultive, adica, din timp, un public potential".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu